به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم افتتاح مرکز تعمیرات لکوموتیو مرکز غدیر، روزگذشته با حضور مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در مرکز لجستیک آپرین برگزار شد.
این مرکز به ارزش روز ۸۳ میلیارد تومان، فاز اول طرح جامع مرکز تعمیرات لکوموتیو آپرین است که مطابق برنامهریزیهای انجام شده عملیات تعمیر ۷۵ دستگاه لکوموتیو (۸ دستگاه لکوموتیو به صورت همزمان) در این سایت انجام خواهد گرفت.
در این مراسم صالحی و هیات همراه از سوله تعمیرات لکوموتیو غدیر و محوطه بندر خشک آپرین بازدید کردند.
مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: دولت سیزدهم توجه ویژه به توسعه حمل و نقل ریلی دارد. در این راستا با حمایتهای رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی طی پنج ماه گذشته در حوزه های مختلف، برنامههای جهشی و تحولی را به اجرا گذاشتیم تا در حوزه افزایش آماده به کاری لکوموتیوها، توسعه و ارتقاء عملیات بهسازی و بازسازی خطوط، فعال کردن کریدورهای شمال- جنوب و شرق-غرب گام برداریم.
صالحی ادامه داد: حمل و نقل ریلی برای ایران اسلامی یک فرصت بزرگ است که طی سال های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته بود. با کمک و حمایت های وزیر راه و شهرسازی تلاش داریم گام به گام موانع موجود را برداریم و به جلو برویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در بند های ۲۴ و ۲۵ سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری، توجه ویژه ای به اولویت ریلی و توسعه حمل و نقل ریلی شده است. در نتیجه امروز شاهد برنامه تحولی هستیم که متناسب با شرح فعالیت ها، موضوعات را رصد و پیگیری می کنیم تا به نتیجه مورد انتظار دست یافته و مردم عزیزمان، شهد شیرین آن را بچشند.
مدیرعامل شرکت راه آهن افزود: یکی از موضوعاتی که طی ماه های گذشته روی آن متمرکز شده ایم، بحث لکوموتیو به عنوان یکی از گلوگاه ها بود که در این راستا بر روی تعمیرات، نوسازی و بازسازی لکوموتیوهای موجود و تامین لکوموتیوهای جدید برنامه ریزی و اقدام کردیم و طی این مدت، میزان آماده به کاری لکوموتیو ها افزایش یافته است.
صالحی ادامه داد: توسعه و تجهیز مرکز تعمیرات لکوموتیو آپرین با توجه به موقعیت ممتاز این مرکز، در همین راستا صورت گرفت و قصد داریم تا حد امکان، تعمیرات لکوموتیو مرکز تهران را به آپرین منتقل کنیم.
وی گفت: به هموطنان عزیز این نوید را می دهیم که با توجه به قول مساعد وزیر اقتصاد و دارایی، بزودی گمرک در مرکز لجستیک آپرین مستقر و شاهد افتتاح بندر خشک آپرین باشیم. این موضوع یک گام مهم در تحقق ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه و دستیابی حمل و نقل ریلی به سهم ۳۰ درصد بار خواهد بود.
مدیرعامل شرکت راه آهن بیان کرد: در سال قبل با حمل یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن بار ترانزیتی، رکورد تاریخ صدساله راه آهن را شکستیم و با این رکورد، قرن چهاردهم را پشت سر گذاشتیم.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، صالحی خاطرنشان کرد: ایران دارای دو مزیت مواد معدنی و صنعت نفت و پتروشیمی است که با توجه به وجود حجم انبوه بار در این دو حوزه، حمل و نقل ریلی می تواند نقش بسزایی را در این زمینه ایفا کند.